Voorbereiding *
|
Context
|
Belevingswereld Het strand
|
Basisplan
|
Opdracht en randvoorwaarden De leerlingen gaan een dagje op het stand schilderen.
| |
Receptie /Oriëntatie *
|
Introduceren
|
Beeldcultuur
We introduceren het thema 'het strand' door het laten zien van allemaal foto's van het strand.
Beeldaspecten
Het moet een schilderij zijn wat geschilderd is met acrylverf. Het strand en de zee moeten sowieso te zien zijn. Het strand moet een goede kleur hebben. We gaan dan ook het mengen aanleren.
Ontwikkelingsfasen De leerlingen leren de techniek achter het mengen.
|
Informeren
|
Beeldbeschouwen Na het laten zien van de foto's en het bespreken van wat kinderen zelf op het strand tegenkomen leg ik uit wat ze gaan maken.
| |
*
|
Instrueren
|
Beeldend Probleem
Het probleem is, dat er geen zandkleur verf is. Want zand is niet geel. Ik leg de leerlingen uit hoe je moet mengen. Dan geef ik ze allemaal een langwerpig strookje papier waar we allerlei verschillende strandtinten op gaan mengen. Zo kunnen e kinderen het verschil zien en merken ze wat er gebeurd als je een beetje wit, of een beetje geel toevoegt.
|
Productie /Uitvoering
|
Observeren
|
Beeldend Vermogen Leerlingen moeten erop letten dat ze de goede kleur gemengd hebben.
|
Begeleiden
|
Werkprocessen
Sommige leerlingen zullen niet op de juiste kleur uitkomen. Die help ik.
| |
Afronden
|
Tijdsmanagement
| |
Reflectie /Nabeschouwing *
|
Nabespreken
|
Reflecteren
Alle leerlingen mogen hun schilderij in het lokaal ophangen. Dan gaan we praten over hoe het is gegaan, wat ging goed en wat nog niet helemaal? Leerlingen mogen als ze dat willen hun schilderij aan elkaar presenteren.
|
*
|
Beoordelen
|
Beoordelingscriteria (matrix)
De kleur van het strand moet sowieso goed zijn. Daarnaast worden de leerlingen beoordeeld op vaardigheid (hoe ziet het eruit?) en orignaliteit (wat is er afgebeeld?).
|
Presenteren
|
Presentatievorm
De leerlingen mogen een presentatie houden over hun schilderij.
|
Criteria
|
Matig
|
Voldoende
|
Goed
|
Techniek
(3 punten)
|
Er is niet gemengd met de verf(1 p)
|
Er is wel gemengd met de verf, alleen niet tot de juiste kleur (2 p)
| De verf is tot de juiste kleur gemengd. (3 p) |
Materiaal
(3 punten)
|
De leerling kan niet met kwasten en verf omgaan, te zien aan veel vlekken(1 p)
|
Leerling kan redelijk met het materiaal omgaan (2 p)
|
In het schilderij zitten geen vlekken en er is dezelfde kant op geschilderd (3 p)
|
Vorm
(4 punten)
|
Het strand is niet herkenbaar (1 p)
| Het strand is herkenbaar, maar niet heel realistisch afgebeeld (2 p) |
Het strand is realistisch afgebeeld met veel details erin verwerkt (4 p)
|
Feedback eigen les
Door : Julia van Rooij
Wordt er rekening gehouden met de belevingswereld van het kind?
Elk kind is wel is op het strand geweest. Als dit niet zo is heeft hij of zij er wel foto's of filmpjes van gezien. Iedereen weet dus hoe het eruit ziet.
Is de inleiding motiverend voor de leerlingen?
Ja, het strand is iets wat veel kinderen leuk vinden. Kinderen zullen leuke herinneringen hebben aan het strand, het begint dan al positief.
De opdracht: is er spraken van een duidelijk beeldend probleem?
Ja, het probleem van de zandkleur is heel duidelijk. Er moet hiervoor een oplossing gevonden worden voordat het werkje goed gemaakt kan worden.
Worden de leerlingen gestimuleerd tot eigen vormgeving?
Het kind kan veel kanten op, er is maar 1 afspraak: er moet zand geschilderd worden, met de echte kleur van het zand. Een kind kan dus een surfer tekenen of een zandkasteel. Dit is heel breed.
Is het beeldmateriaal adequaat gekozen?
Het beeldmateriaal past bij de les. Het gaat over het strand en er zijn plaatjes van het strand.
Straalt het gekozen beeldmateriaal de huidige tijd uit?
Dit is wel zo als er recente foto's gekozen zijn. Als je ook nog rekening houd met bijvoorbeeld het weer van die dag (of andere opvallende dingen) is dit precies het geval.
Geef een aantal verbeterpunten en aanvullende suggesties:
Als opening van de les is foto's van het strand wel wat beperkt. Dit kan veel breder: een verhaal erbij, een badhanddoek mee enz. Het is misschien wel het makkelijkst in verband met tijd, maar is wel erg minimaal zo.
Wat is het sterkste onderdeel van de les, en waarom?
Ik vind het probleem erg leuk gevonden! Het idee van strand tekenen maar de kleur zand is er niet is simpel, maar wel heel duidelijk. Dit is iets wat elke juf of meester zo in de creatieve les kan gebruiken.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten